Oferta szkoleniowa i superwizyjna
Szkolenia
Oferta szkoleniowa realizowana jest od 2000 r. na terenie kilku województw południowo-wschodniej i południowej Polski.
Są to szkolenia warsztatowe, seminaria oraz wykłady na konferencjach tematycznie bliskich mojej specjalizacji.
Zakres szkoleń obejmuje:
- Psychologię kryzysu i interwencję kryzysową oraz jej obszary – jako cykl całościowy lub tematycznie wg zamówienia
a. Podstawy psychologii kryzysu i interwencji kryzysowej;
b. Interwencja wobec osób zagrożonych samobójstwem;
c. Pomaganie osobom przeżywającym kryzys utraty i żałoby;
d. Interwencja w sytuacjach kataklizmów i katastrof, w tym trauma masowa;
e. Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. - Przeciwdziałania przemocy w rodzinie, przemocy wobec dzieci, praca ze osobami uwikłanymi w przemoc domową.
- Terapię traumy jako krótki warsztat lub cykl powiązany z tematyką przemocową, tu szczególnie z tematem wykorzystania seksualnego dzieci.
- Cykl edukacyjny dla kadry kierowniczej OPS/MOPS/MOPR i pracowników socjalnych w tych ośrodkach na temat:
a. Dla kadry kierowniczej - „Superwizja wewnętrzna i nadzór merytoryczny w zakresie diagnozowania rodzin, planowania pomocy w oparciu o różne narzędzia diagnostyczne i teorię przywiązania”.
b. Dla pracowników socjalnych i asystentów rodziny - „Związek teorii przywiązania z przeciwdziałaniem przemocy domowej i innym problemom dotyczącym rodzin podopiecznych MOPS, diagnoza rodziny – prognozowanie zmian”. - Szkolenia z zakresu komunikacji i komunikacji bez przemocy.
- Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu. Radzenie sobie ze stresem, w tym zapoznanie z Modelem radzenia sobie ze stresem BASICPh oraz wykorzystaniem jednej z metod uwalniania ciała od stresu i traumy TRE® (Trauma Release Exercises).
Wszystkie wymienione warsztaty szkoleniowe realizowane są z użyciem metod aktywnych dla grup do 15 osób. Za salę szkoleniową, sprzęt audiowizualny i catering odpowiada zamawiający, który dokonuje rekrutacji uczestników szkolenia. Cena do uzgodnienia z zamawiającym.
W ramach szkolenia zapewnione są:
- materiały szkoleniowe,
- zaświadczenia potwierdzające ukończenie szkolenia,
- wsparcie konsultacyjne po zakończeniu szkolenia.
W przypadku zainteresowania tematyką szkoleń oferta zostanie przesłana drogą mailową. Kopie certyfikatów uprawniających do realizacji szkoleń i rekomendacje instytucji, w których były one realizowane są wysyłane z ofertą szkoleniową wg potrzeby.
Superwizja
Superwizja jest ważnym elementem edukacyjnym, który towarzyszy pracy psychoterapeutów, interwentów kryzysowych, psychologów i pedagogów w różnych instytucjach. Od kilkunastu lat dotyczy również pracy pracowników socjalnych, asystentów rodziny realizujących bardzo różne zadania poza samą pracą socjalną. Spotkanie może mieć charakter grupowy bądź indywidualny i jest prowadzone przez Superwizora. To osoba, która swoim doświadczeniem, obiektywnym spojrzeniem i poszerzającą perspektywą pomaga kształcić się innemu specjaliście lub grupie specjalistów.
Istnieje już kilka typów superwizji;
- Superwizja zarządcza dla kadry kierowniczej
- Superwizja zespołu dla poprawy lub rozwoju relacji w zespole zadaniowym np. w ośrodku interwencji kryzysowej czy ośrodku terapeutycznym.
- Superwizja merytoryczna oparta o analizę przypadku:
a) Superwizja zewnętrzna
- Superwizja indywidualna
- Superwizja grupowa
b) Superwizja koleżeńska – wewnątrz instytucji w samej grupie zadaniowej
Najczęstszą formą jest superwizja indywidualna i grupowa merytoryczna. W czasie superwizji nie są ujawniane żadne dane osobowe ani najbardziej wrażliwe informacje. Superwizant lub osoby zaangażowane w prowadzenie danej sprawy np. pracownik socjalny i asystent rodziny opowiadają o pracy, wnoszą co do czego mają wątpliwości, pytania, czy różne przemyślenia, refleksje. Przedstawiany jest przypadek klienta oraz stosowane metody pracy i ważne informacje, zachowując przy tym zasady etyki zawodowej. Szersze spojrzenie pozostałych specjalistów, czy superwizora może bardzo dużo wnieść do dalszej pracy z osobą, z rodziną.
Superwizja realizowana jest w formie werbalnej ale wykorzystywane są w niej też różne techniki terapeutyczne służące pogłębieniu widzenia danego problemu.
W superwizji indywidualnej superwizant ma okazję wnieść też swoje osobiste trudności w pracy z danym klientem. Bardziej niż w grupowej superwizji może otrzymać też informacje zwrotne od superwizora jeżeli ten zauważy związek tych trudności z osobistą sytuacją terapeuty, pracownika socjalnego itd.